Vroeger was autorijden simpel. Je reed het hele jaar door op dezelfde banden, waarmee je over de sneeuw heen gleed of voorzichtig door plassen water heen ploegde. Hoe goed je auto op de weg bleef, was vooral afhankelijk van je stuurmanskunst. Tegenwoordig kun je voor elk seizoen een passende autoband kopen: een zomerband voor de zomer en een winterband voor de winter. En dan zijn er nog de seizoensbanden voor ieder seizoen, die een beetje aan de banden van vroeger doen denken.
In Nederland kun je tegenwoordig kiezen uit verschillende soorten banden. Sommige automobilisten wisselen trouw elk seizoen van band, anderen rijden gewoon het hele jaar door op dezelfde band. Wettelijk gezien mag het, want in Nederland zijn winterbanden niet verplicht. Of het veilig is om door de sneeuw te rijden met zomerbanden, dat is natuurlijk wel de vraag. Kies je wel voor winterbanden en zomerbanden dan is tijdig wisselen wel een must. Want een zachte winterband kan in het voorjaar ook aardig gevaarlijk worden. Zorg dus dat je weet wanneer je moet wisselen.
Winterbanden bestaan al meer dan 80 jaar
Wist je dat winterbanden inmiddels al meer dan 80 jaar bestaan? De allereerste winterband werd in 1934 door de Finse bandenfabrikant Nokian uitgebracht. In Finland ligt er de hele winter meestal een dik pak sneeuw. Dus toen het tijd werd om de paarden te vervangen door vrachtwagens, ontwierp Nokian de eerste winterband voor vrachtwagens. De verkeersveiligheid nam daardoor enorm toe. De winterbanden voor personenauto’s volgden 2 jaar later en de band werd in diverse landen populair.
Inmiddels hebben ook bandenfabrikanten als Goodyear, Vredestein en Michelin hun eigen winterbanden ontwikkeld.
Winterbanden zijn in Nederland minder populair dan zomerbanden
Ondanks dat we in Nederland meestal weinig sneeuw zien in de winter, is ook hier het gebruik van winterbanden de laatste jaren toegenomen. Van alle jaarlijks verkochte autobanden is gemiddeld 14% een winterband. De zomerbanden gaan aan kop met 71%, gevolgd door de all season banden met 15%. Hieruit blijkt dat er behoorlijk veel automobilisten zijn die het hele jaar op zomerbanden rijden.
Waarom kiest dan toch 14% voor winterbanden? Omdat winterbanden in winterse omstandigheden duidelijke voordelen hebben in vergelijking met zomerbanden, zoals:
- Het rubber van een winterband blijft zachter bij lage temperaturen
- Meer grip door ander bandenprofiel
- Kortere remweg op sneeuw
Deze eigenschappen komen het beste tot hun recht bij temperaturen onder de 7 graden Celsius. Daarom wordt vaak geadviseerd om de zomerbanden te vervangen als de temperatuur beneden de 7 graden komt. Wie op wintersport gaat, zal misschien al eerder een bandenwissel doen, om zo te kunnen voldoen aan de wetgeving in Oostenrijk en Duitsland.
De bandenwissel is vooral afhankelijk van de temperatuur
Zomerbanden kunnen dan weer gemonteerd worden als de temperatuur boven de 7 graden komt. Het rubber van de winterbanden wordt boven deze temperatuur erg zacht waardoor de banden sneller slijten en minder lang meegaan. Het rubber van de zomerbanden is juist bij deze hogere temperaturen harder, wat zorgt voor meer grip. Een zomerband heeft geen lamellen, maar brede sleuven in het bandenprofiel. Deze sleuven zorgen voor een goede waterafvoer tijdens een regenbui.
De zomerband heeft ook brede schouders. Deze zorgen voor een beter wegcontact en een goede grip op de weg. Zomerbanden zijn erg populair en horen in Nederland tot de meest verkochte banden. Veel automobilisten rijden er zelfs het hele jaar op, hoewel dat in de winter misschien niet altijd de beste keuze is. Wie niet steeds banden wil wisselen, kan daarom ook nog kiezen voor een all season band.
Op seizoensbanden kun je het hele jaar rijden
All seasonbanden kun je zien als een soort mix van zomer- en winterbanden. Het rubber van een seizoensband is geschikt voor rijden bij hogere en lagere temperaturen zodat je in alle seizoenen grip houdt. De band wordt door veel mensen beschouwd als een compromis. In de winter zal een gespecialiseerde winterband namelijk beter presteren dan een all season band. Hetzelfde geldt voor zomerbanden, die het in de zomer beter doen dan een 4-seizoenenband.
Toch heeft een seizoenenband ook voordelen. Zo kun je er echt het hele jaar op rijden, dus zonder bandenwissel. Daardoor bespaar je geld. Seizoensbanden met het Alpine symbool zijn bovendien ook toegestaan op de Duitse wegen, zodat je ze daar in de winter kunt gebruiken in plaats van winterbanden. Je hoeft dan niet meer speciaal voor de wintersport nieuwe winterbanden aan te schaffen.
De aanbevolen profieldiepte verschilt per type band
Voor alle banden geldt dat de profieldiepte voldoende moet zijn voor een goede werking van de band. Verkeerd gebruik of niet tijdig wisselen van zomer- en winterbanden leidt tot onnodig veel slijtage van de band. Daardoor kan de grip op de weg verminderen, wat leidt tot gevaarlijke situaties. Na een bandenwissel wordt nogal eens vergeten dat bij een ander soort band de optimale profieldiepte ook anders is. Daarom zetten we de wettelijk geldende profieldieptes hier op een rij:
- Zomerband: 1,6 mm, aangeraden wordt om bij 2mm de band te vervangen
- Winterband: 1,6 mm, aangeraden wordt bij 4 mm de band te vervangen
- Seizoensband: 1,6 mm
Profiteer optimaal van de eigenschappen van de autoband
Door op tijd te wisselen tussen zomer- en winterbanden kun je optimaal profiteren van de sterke eigenschappen van deze 2 soorten banden. Als je rekening houdt met de temperatuur en dat als richtlijn aanhoudt, dan komen je banden beter tot hun recht. Hoewel het grootste deel van de Nederlandse automobilisten het hele jaar op zomerbanden rijdt, kiezen wintersporters voor winterbanden, die in Duitsland in de winter verplicht zijn. De all seasonbanden zijn een alternatief als je liever geen bandenwissel doet.