You are here
Home > autobanden > Reservewiel verdwijnt

Reservewiel verdwijnt

lekke band

Het reservewiel verdwijnt, steeds meer fabrikanten vervangen het reservewiel voor een reparatie kit. Sommige auto’s hadden al langer geen reservewiel, zoals BMW, maar deze auto’s worden in de  fabriek al met Runflat banden gemonteerd. Runflat banden hebben als voordeel dat je er, wanneer je een lekke band mee hebt, een melding van krijgt op je dashboard. Nu zul je denken, je merkt toch als je een lekke band hebt? Met een runflat band kun je, in tegenstelling tot normale autobanden, nog een bepaald aantal km doorrijden. Bijvoorbeeld naar een bandenspecialist of garage om daar direct de band te laten vervangen. Nu zijn hier voor en tegenstanders van, voorstanders zeggen, je hoeft niet te stoppen langs de weg, dit zou veiliger zijn. Tegenstanders zeggen, runflat banden zijn duur, ook de montagekosten zijn hoger. Een bijkomend punt: je kunt maar een x aantal kilometers doorrijden, daarna moet je toch stoppen. Stel je bent op vakantie of je rijdt in dunbevolkt gebied, dan kan het best zijn dat je daar een week op je banden moet wachten. Nee, doe dan maar het reservewiel, dan kun je gewoon naar huis rijden en regel je die lekke band later wel.

Bron foto: Flickr. Mike Petrucci

Reparatie kit banden

Sinds een aantal jaar verdwijnt het reservewiel uit nieuwe auto’s. In plaats daarvan tref je in de achterbak een reserve kit aan waarmee je het wiel zou kunnen ‘repareren’. Dit zou langs de kant van de weg moeten gebeuren en veel automobilisten zeggen dat het niet goed werkt. In Amerika roept de AAA, een club van automobilisten zoals de ANWB, nu op om het reservewiel terug te brengen. Het repareren van het wiel aan de kant van de weg zou te gevaarlijk zijn. Per jaar krijgt de AAA 4 miljoen meldingen van lekke autobanden. De reparatie kit zou een deel van deze problemen niet eens kunnen oplossen waar een reservewiel de automobilist zo weer op weg zou hebben. Inmiddels zet het verdwijnen van het reservewiel door en heeft meer dan een derde van de nieuwe auto’s geen reservewiel meer aan boord.

Hoe werkt zo’n inflatie kit

De banden reparatie kit werkt als volgt, het brengt een coating aan aan de binnenkant van de autoband terwijl een compressor weer lucht in de band pompt. Laten we zeggen dat je over een spijker rijdt, dan moet de spijker in het loopvlak van de band zitten, aan de zijkant werkt de kit niet. En heel belangrijk, de spijker moet nog in de band zitten, dus niet eruit halen. Je kan je voorstellen dat wanneer je de spijker eruit haalt de lucht gewoon weer wegstroomt. Als je dus over een scherp object rijdt zoals een steen of stuk metaal, dan werkt de kit ook niet.Een reservewiel zou al deze problemen oplossen. En wanneer de bandenspecialist jaarlijks een avond organiseert ‘hoe verwissel ik een band’ weten mensen ook nog eens hoe zichzelf te redden wanneer ze een lekke band hebben.

Een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden is de Michelin Self Seal technologie, die zou de reparatie kit in ieder geval overbodig maken!

Bandenblog.nl
Werkzaam tussen de autobanden, winterbanden, truckbanden en landbouwbanden hebben we altijd nieuwtjes uit de bandenbranche. We delen het laatste bandennieuws graag met je op bandenblog.
https://www.bandenblog.nl
Top
Bandenblog