You are here
Home > auto > Oldtimer of klassieker in de stalling? Deze 7 dingen moet je doen!

Oldtimer of klassieker in de stalling? Deze 7 dingen moet je doen!

oldtimer klassieker stalling-voorbereiding

Het is weer winter en dat betekent dat we helaas niet meer in onze oldtimer, youngtimer, klassieker of cabrio kunnen rijden ☹️. De auto waar je zo in de zomer van kan genieten, ga nu in de winterslaap 😴. Om hem na deze winterslaap weer net zo mooi uit de stalling te halen als toen hij erin ging, moet je op een aantal dingen letten. We hebben dit al eerder behandeld maar het blijft belangrijk om met de juiste voorzorgsmaatregelen onnodige kosten te voorkomen. We lopen het rijtje weer even met je door.

De accu van je oldtimer aan de druppellader

Wanneer je de accu niet gebruikt, loopt deze langzaam leeg. Wanneer het vriest gaat dit proces nog sneller en kan de accu zelfs volledig ontladen. Tegen de tijd dat jij in de lente de auto start, kan het zomaar zijn dat de accu helemaal leeg of zelfs kapot is. Dit is makkelijk te voorkomen door de accu van je oldtimer, klassieke auto, cabriolet of misschien zelfs boot uit het voertuig te halen. Vaak is de stalling namelijk niet verwarmd en vriest het in de winter er net zo hard als buiten. Je kan de accu ook in het voertuig laten zitten en aan de druppellader zetten, maar de accu binnen halen en daar aan de lader zetten is extra verstandig. Een druppellader is helemaal niet duur en koop je bijvoorbeeld bij Bol.com. Druppellader kan gewoon in het stopcontact en je verbind hem met de polen van de accu. Er is geen technische kennis nodig en vrijwel iedereen zal dit zonder zorgen kunnen doen. Wat is het resultaat? In de lente is de accu nog in dezelfde staat als toen je hem eruit haalde 😃. En het is wel zo prettig om een krachtige accu te houden.

Ga direct naar de beste druppellader:

Bekijk hier alle druppelladers

Gooi de tank vol!

Door de brandstoftank van je auto zo vol mogelijk te gooien is er minder zuurstof in de brandstoftank aanwezig. Zuurstof zorgt eerder voor roest of andere oxidatie. Brandstof daar in tegen zorg dat de ruimte lucht dicht is afgesloten en dat er weinig roestvorming ontstaat. Voor je mooie oldtimer in de stalling zet, rij nog en laatste keer langs het pompstation (altijd een emotioneel ritje) en gooi hem helemaal vol. Een gemakkelijke methode met nóg een voordeel. In de lente kun je direct een lange rit gaan maken! Hoe leuk is dat?

De bandenspanning

Het is belangrijk om de banden van je klassieke auto op spanning te houden. Ook in de winter lopen de banden langzaam leeg. Zuurstof moleculen en stikstof moleculen gaan langzaam door de zijkant van de band heen waardoor de spanning omlaag gaat. Hierdoor raken de banden plat en zal het binnenwerk van de band beschadigen. Banden worden nu “on-rond”. Dit houdt in dat er een platte kant ontstaat waar het gewicht van de auto rust. Eens in de maand de auto een klein stukje verrollen zal dit verhelpen. Zorg daarnaast ervoor dat er ietsje overspanning in de band zit zodat het contact met de vloer zo klein mogelijk is. Je auto voor echt een lange tijd stallen? Overweeg dan om de wielen van de auto af te halen. En laat de auto dan bijvoorbeeld op assteunen staan.

De koelvloeistof controleren

Vroeger deden ze in een klassieke auto’s nog wel eens water in plaats van koelvloeistof. Het is een kleine kans dat dit bij jou het geval is, maar wanneer je nog nooit de koelvloeistof ververst hebt, omdat je recent de auto gekocht hebt, is het het controleren wel waard. Zie je roest binnen in het reservoir? Dan zou het kunnen dat er water in plaats van koelvloeistof in het systeem zit. Omdat je wilt voorkomen dat dit gaat bevriezen, is het aan te raden het systeem leeg te laten lopen en de vloeistof te vervangen voor koelvloeistof die geschikt is voor temperaturen onder nul.

Nog één keer de olie verversen

Minimaal één keer per jaar doen: het verversen van de motorolie van je auto. Hierbij vervang je ook de oliefilter. Een mooi moment om dit te doen is aan het begin van de stalling periode. Hierdoor gaat er een mooie schone olie in de motor en gaan vuil deeltjes niet samen klonteren. Doe dit wel op tijd of zorg dat de olie al ietsje warm is zodat het er makkelijk uitloopt. De olie vervangen in een koude garage zal moeilijker gaan.

De remmen en de pedalen

Staat je auto lange tijd stil? Zet hem dan niet op de handrem maar zet hem in de versnelling. De handrem is eigenlijk niets meer dan de remblokjes, of remschoenen wanneer je trommelremmen hebt, vast zetten in de rempositie. Laat je dit heel lang zo staan? Dan kunnen ze vast roesten. Om dit te voorkomen zet je de auto dus niet op de handrem maar in de versnelling. 

Als je één keer per maand langs de auto gaat om hem te verrollen, trap dan ook even alle pedalen in zodat alles goed gangbaar blijft.

Voorkom schimmel in het interieur

Om te voorkomen dat vocht in de lucht schimmel gaat voor oorzaken in het interieur van je auto, kun je de ramen het beste op een kiertje zetten. Zeker wanneer de auto op een veilige plek staat, is dit aan te raden. Hierdoor is er luchtcirculatie in de auto waardoor vochtige lucht afgevoerd wordt. Een vochtvreter auto plaatsen kan namelijk ook een negatief effect hebben. Vocht uit de omgeving wordt juist in de auto getrokken.

porsche oldtimer interieur

Bij Bandenblog.nl zijn we fan van alle soorten auto’s. Maar klassiekers en oldtimers hebben een speciaal plekje in ons hart. De reden hiervoor? Het is prachtig dat liefhebbers een stukje geschiedenis bewaren. Dat er nog zoveel unieke en bijzondere modellen bestaan is enkel te danken aan de helden die er weekenden lang aan sleutelen en ze met liefde verzorgen. Vandaar dat wij graag een artikel als deze plaatsen om jullie erbij te helpen!

Bandenblog.nl
Werkzaam tussen de autobanden, winterbanden, truckbanden en landbouwbanden hebben we altijd nieuwtjes uit de bandenbranche. We delen het laatste bandennieuws graag met je op bandenblog.
https://www.bandenblog.nl
Top
Bandenblog