You are here
Home > autobanden > Michelin presenteert zelf reparerende band

Michelin presenteert zelf reparerende band

Michelin presenteert de zelf reparerende band. Na eerder al het bericht over de Michelin CrossClimate een soort super all season band die de bandenwissel van zomerbanden naar winterbanden en andersom overbodig maakt, ga je bijna denken dat Michelin de bandenhandelaren buiten spel wil zetten. Tijdens de presentatie op het Michelin Challenge Bibendum zie je hoe er met de band, gemonteerd onder een echte auto en gebruikt in echte omstandigheden over drie rechtopstaande spijkers gereden wordt. Deze innovatie van Michelin wordt Selfseal genoemd wat al een beetje verklapt hoe dit werkt, maar daarover straks meer. Bekijk eerst de video hieronder!

Michelin Selfseal technologie

Wat houdt die Michelin Selfseal technologie nu precies in? Wanneer je met je band over een scherp object rijdt dan komt er een scheur in het rubber en soms zelfs door de laag canvas. Het gevolg mag duidelijk zijn: je band loopt leeg. De Michelin Selfseal technologie ‘sealt’ of op zijn Nederlands ‘insluiten’ het lek. Zitten we daarop te wachten als bandenbranche? Ja en nee; voor de consument is het ideaal en deze verwachting ligt ook al bij autofabrikanten die al concrete plannen hebben deze banden onder nieuwe auto’s te monteren. Voor de bandenhandelaren is het, zoals eerder al gezegd, echt geen voorruitgang. Als banden niet meer lek kunnen verliezen de bandenhandelaren geld met bandenwissels en verkoop van nieuwe autobanden.

Gaat Michelin Selfseal de runflat banden vervangen?

Runflat banden zijn banden met een verstevigde zijkant waardoor als de band lek gaat, er nog ongeveer 80km mee doorgereden kan worden naar een bandenservice bedrijf. Klink als een goede oplossing maar bedenk je dat niet ieder bandenbedrijf alle maten banden voorradig heeft, laat staan in runflat. Ben je dus op vakantie en krijg je een lekke band, dan is de kans groot dat je 2 dagen bij de bandenboer op het erf kunt kamperen. Michelin Selfseal zou runflat dus kunnen vervangen, je hebt dan nog steeds geen reservewiel nodig en toch kun je bij een lekke band doorrijden.

Afhankelijk van hoe sterk deze sealing is kan het bovendien de kans op een klapband verminderen. Klapbanden onstaan onder andere door een beschadiging aan de band die oppervlakkig is, bij hitte en hoge druk kan de schade, de zwakke plek in de band, ineens doorbreken met als resultaat een klapband.

Bandenblog.nl
Werkzaam tussen de autobanden, winterbanden, truckbanden en landbouwbanden hebben we altijd nieuwtjes uit de bandenbranche. We delen het laatste bandennieuws graag met je op bandenblog.
https://www.bandenblog.nl

Geef een reactie

Top

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten