You are here
Home > autobanden > Maximale leeftijd banden bereikt? Check de DOT code!

Maximale leeftijd banden bereikt? Check de DOT code!

dot-code-banden

Wat is de maximale leeftijd van banden? Hoewel banden vaak al lang versleten zijn voordat de “houdbaarheidsdatum” van het materiaal in zicht komt is het goed om te weten hoe oud een band nou mag zijn. Stel je koopt een auto van iemand die weinig reed of je koopt een caravan of oldtimer die weinig kilometers gemaakt heeft. Wanneer zijn de banden dan aan vervanging toe, voordat het profiel versleten is? De reden dat dit een goede vraag is, is omdat oude banden levensgevaarlijk kunnen worden. Blaast jouw oude band zijn laatste adem uit terwijl hij rustig in de garage staat? Of gaat hij met een knal in de vorm van een klapband? In het laatste geval had je toch liever je banden tijdig vervangen.

DOT code banden

Fabrikanten zetten op iedere geproduceerde band een DOT code, ook wel DOT markering genoemd. De DOT code op de band bestaat uit 4 cijfers in een ovaal en geeft de productiedatum van banden

aan. Het is even zoeken maar op een gegeven moment zul je de combinatie van 4 cijfers zien. Meestal klein geprint dicht bij de rand van de velg. Maar wat betekent deze code nou? De betekenis van de DOT code is het weeknummer en het jaartal van fabricage, de productiedatum van de band. Dus een band met DOT 1018 zal van de 10’e week zijn in 2018.

Heb jij maar 3 cijfers in je DOT markering? Dan is het een heel oud bandje en vermoedelijk voor 2010 geproduceerd. De hoogste tijd om die te vervangen dus!

APK banden en wettelijke maximale leeftijd banden

De leeftijd van de banden is voor de APK niet belangrijk, maar de staat van de banden wel. Uiteraard dienen banden voldoende profiel te hebben, minimaal 1,6 milimeter. Het profiel zorgt ervoor dat water makkelijk onder de band weg kan en voorkomt slippartijen. Je kunt je voorstellen dat een bandenprofiel van 6 milimeter meer water kan hebben dan 1,6 milimeter. Er is gewoonweg minder ruimte voor het water om onder de band door te lopen en te zorgen dat het rubber van het profiel een goed contact met de weg houdt.

Wat is nu wel belangrijk als we naar de regels APK voor banden kijken?

1. Zoals genoemd het profiel, minimaal 1,6mm. De bandenspecialist en veel garages raden bij de APK banden vervangen aan als het profiel onder de 2mm komt

2. De staat van de banden, de banden mogen geen oneffenheden vertonen, schade of droogtescheurtjes

Dit laatste is nu juist wat de ouderdom van een band met zich meebrengt. Hele dunne scheurtjes in het rubber. Lucht kan hierdoor naar buiten of een klein scheurtje kan onder hitte en spanning tijdens het rijden voor een klapband zorgen.

Tot wanneer mag een band als nieuw verkocht worden?

Je gaat een mooie nieuwe set banden kopen maar je wilt natuurlijk geen oude banden gekocht hebben. De Europese regelgeving is er niet heel eenduidig over, maar over het algemeen is bepaald dat banden tot 5 jaar als nieuwe verkocht kunnen worden. Maar nu is 5 jaar al wel erg oud. Koop je banden voor oldtimer, caravan, camper of motor? Vraag dan bij aanschaf naar zo nieuw mogelijke banden en controleer voor montage de DOT code. Ieder jaar dat een band ouder is zal een vroegtijdige vervangen betekenen voor een voertuig waar je weinig mee rijdt. De opslag van jouw voertuig is nog belangrijker, maar hier later meer over.

De meeste bandenverkopers zullen banden ouder dan 3 jaar niet meer als nieuw verkopen of met korting aanbieden. Heb je wel banden gekregen van een oudere datum en rijdt je weinig? Dan kun je hierover de verkoper aanspreken, hij zal begrijpen dat je dan onnodig snel weer je banden moet vervangen. Rijd je wel veel? Dan maakt het niet uit, de banden zijn dan alweer versleten nog voor het rubber uitgedroogd is.

Leeftijd caravanbanden

De leeftijd caravanbanden is meer van belang dan autobanden, waarom? Omdat een caravan weinig rijdt en de banden minder snel slijten daardoor. Het komt regelmatig voor dat caravans en aanhangers op banden van meer dan 10 jaar oud rijden! Dit is zeer gevaarlijk en ook verzekeraars weten dit. Hoewel er dus geen maximale leeftijd caravanbanden is (of zoals je eerder las aan iedere band zit), vindt een verzekering dit wel belangrijk voor de schuldvraag even eventuele vergoeding. Is er sprake van nalatigheid of achterstallig onderhoud? En wat als de schade aan derden is en niet alleen aan je eigen caravan?

Bij schade kan de verzekeraar dus de DOT code van de caravanbanden checken om achter de productiedatum van de banden te komen. Zorg dat dit jou niet overkomt en ga regelmatig naar een caravancheck. Er wordt dan ook direct naar andere belangrijke punten gekeken. Een ander zeer belangrijk punt die ook met rubber te maken heeft? De slang van de gasfles, ook deze droogt uit en zal door kleine scheurtjes lek kunnen raken, net als de banden eigenlijk.

Bron: Wikipedia

Bandenblog.nl
Werkzaam tussen de autobanden, winterbanden, truckbanden en landbouwbanden hebben we altijd nieuwtjes uit de bandenbranche. We delen het laatste bandennieuws graag met je op bandenblog.
https://www.bandenblog.nl
Top
Bandenblog