You are here
Home > autobanden > Het bandenprofiel en hoe je deze kan meten

Het bandenprofiel en hoe je deze kan meten

bandenprofiel

De ene autoband is de andere niet. Er zijn veel uiteenlopende soorten banden te vinden voor de auto, waarbij er grote verschillen zijn op het gebied van de rubbersamenstelling, de prijs en de kwaliteit. Een factor die hierbij een doorslaggevende rol speelt, is het bandenprofiel. Een belangrijke factor, want het bandenprofiel is grotendeels verantwoordelijk voor de prestaties van de band, maar is tegelijkertijd geen eeuwig leven beschoren. Wat moet je nou echt weten over het bandenprofiel en hoe helpt jou dit bij het uitzoeken van de volgende banden voor jouw auto?

Verschillende bandenprofielen, uiteenlopende eigenschappen

Het bandenprofiel is niet zomaar een aantal groeven en patronen dat bedacht is door iemand die graag lijntjes op papier zet. Bandenfabrikanten zijn elk jaar druk met het ontwikkelen van nieuwe innovaties en testen veel nieuwe mogelijkheden om te kijken of zij de autobanden nóg beter kunnen maken.

De plaatsing van de groeven en blokken op de band wordt altijd met een reden gedaan. Of de banden daardoor ieder jaar beter worden, dat is nog maar net de vraag. In ieder geval zijn de autobanden van nu niet meer te vergelijken met autobanden van vijftien jaar geleden. De rubbersamenstelling is anders, de eisen aan de banden zijn veel hoger en het bandenprofiel is veel ingewikkelder.

Wanneer is het bandenprofiel van belang?

Het bandenprofiel is op elk moment van belang wanneer je in de auto rijdt. Wellicht heb je weleens een Formule 1 wedstrijd gezien waarin het ineens spontaan begon te regenen. Alle coureurs maken dat zij zo snel mogelijk de pits inkomen, omdat zij anders van de baan afzeilen. Zó groot is het verschil tussen regenbanden en banden die niet bedoeld zijn voor nat wegdek.

‘Slicks’ hebben we echter nooit onder een normale personenauto liggen. Het bandenprofiel is echter net zo belangrijk voor jouw Peugeot 207 of Volkswagen Passat. Zonder het juiste bandenprofiel is de kans op problemen groot, want:

  • Je hebt minder grip tijdens het rijden
  • Je remweg is per definitie langer
  • Het brandstofverbruik is hoger
  • Het comfort in de auto is lager

De autoband is de enige plek waar je auto contact met het wegdek heeft (althans, dat mogen we hopen). Het bandenprofiel is daarmee van enorm belang. Hierbij zijn verschillende factoren van belang:

De staat van het bandenprofiel

Wanneer het gaat om de staat van het bandenprofiel, dan gaat het doorgaans om de profieldiepte. Die moet minimaal 1,6 millimeter zijn bij de zomerbanden, maar dat is niet het enige waar je naar kijkt. Slijtage aan het bandenprofiel verraadt namelijk ook problemen aan de auto of de band zelf. Slijten de banden onevenredig, dan is er gegarandeerd iets verkeerd. Een te lage bandenspanning bijvoorbeeld, of wielen die opnieuw uitgelijnd moeten worden omdat zij niet meer in exact dezelfde richting staan.

Het bandenprofiel moet in goede conditie zijn wanneer je op de banden wilt kunnen rekenen. Bij slijtage of vervorming kun je er gerust op rekenen dat de banden geen optimale prestaties meer leveren. Daarom is regelmatig het bandenprofiel meten zeker geen overbodige luxe. Ook niet wanneer je wilt weten of de banden nog aan de wettelijke eisen voldoen.

Hoe kun je het bandenprofiel meten?

Het meten van het bandenprofiel doe je met een schuifmaat, op de plek waar het bandenprofiel het dunst is. Heb je geen schuifmaat? Geen probleem. Pak in dat geval een stokje, teken af tot hoe ver het bandenprofiel uitsteekt vanaf de band zelf. Zo kun je gemakkelijk het bandenprofiel meten zonder veel gereedschappen.

De opmaak van het bandenprofiel

De opmaak van het bandenprofiel speelt ook een grote rol. Hoe meer (brede) groeven er in de lengte en breedte lopen, hoe beter het water afgevoerd wordt, waardoor het risico op aquaplaning aanzienlijk kleiner wordt. Tegelijkertijd zijn alle groeven ook een plek waar de band géén contact met het wegdek heeft, waarmee dit nadelige gevolgen kan hebben voor het rijden op droog wegdek. De gulden middenweg zoeken is dus belangrijk voor de makers van autobanden.

De blokken aan de buitenzijde van het bandenprofiel zorgen voor grip en een goede wegligging in de bochten. Doorgaans geldt: hoe groter de blokken, hoe sportiever de rijstijl kan zijn. Deze blokken worden ‘schouderblokken’ genoemd en slijten als eerste wanneer er problemen zijn met de wielophanging of de bandenspanning.

Zomerbanden vs winterbanden: het bandenprofiel verraadt de band

Er zijn nog altijd mensen die het onderscheid tussen zomer- en winterbanden niet op waarde weten te schatten. Hier gaat het vooral om de rubbersamenstelling, maar ook op het gebied van het bandenprofiel zijn er enorme verschillen.

Een gemiddelde zomerband is relatief ‘glad’. Er zijn groeven, schouderblokken en een aantal zijwaarts groeven voor het afvoeren van water. Het bandenprofiel van een winterband is veel ingewikkelder. Hier vind je véél meer groeven en lamellen. De laatste zijn bedoeld om grip op te bouwen in sneeuw en bij vorst. Zij ‘grijpen’ zich vast in de sneeuw.

Concreet: zet een auto op zomerbanden in 10 centimeter losse sneeuw en deze komt niet of nauwelijks weg, tenzij deze vierwielaandrijving heeft. Zet dezelfde auto op winterbanden in 10 centimeter losse sneeuw en deze komt gegarandeerd los zonder veel moeite omdat de banden grip vinden op de sneeuw zelf.

Bandenprofiel en bandenspanning

Hecht je waarde aan het bandenprofiel omdat je graag de beste eigenschappen hebt tijdens het rijden? Hecht dan minstens zoveel waarde aan het meten van het bandenprofiel en de bandenspanning. Het bandenprofiel kan namelijk alleen optimaal gebruikt worden bij de juiste spanning. Is de bandenspanning te laag, dan wordt het bandenprofiel naar binnen gedrukt, waardoor het de werking verliest. Heb je veel overspanning (meer dan 10%), dan komt de band bol te staan en wordt het midden van het loopvlak naar buiten gedrukt. De band slijt veel harder en kan niet optimaal presteren omdat niet het volledige bandenprofiel optimaal ingezet kan worden tijdens het rijden.

Uiteraard is het bandenprofiel meten minstens zo belangrijk. Heb je de juiste bandenspanning, maar is het bandenprofiel minimaal tijdens het meten, dan heb je alsnog geen optimale prestaties immers.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een band aan de hand van bandenprofiel?

Grotere merken zoals Michelin, Nokian, Continental, Hankook en veel andere merken werken hard aan het ontwikkelen van het beste bandenprofiel, om zo veiligheid en duurzaamheid te bieden. Let er vooral op dat winterbanden en zomerbanden de beste keuze zijn, omdat het bandenprofiel speciaal ontwikkeld is voor een bepaald seizoen en hierbij de beste compound gekozen is.

In Nederland en België is het daarnaast goed om te kiezen voor banden met extra groeven. Deze voeren water beter af tijdens een heftige bui – en die zien we nogal eens langskomen, ongeacht welk seizoen het is. Verder is het vooral goed om het bandenprofiel in de gaten te houden wanneer de banden onder de auto zitten, zodat je op tijd kunt zien wanneer er ingegrepen moet worden. Controleer je ook regelmatig de bandenspanning, dan weet je zeker dat je veilig de weg op kunt.

 

Bandenblog.nl
Werkzaam tussen de autobanden, winterbanden, truckbanden en landbouwbanden hebben we altijd nieuwtjes uit de bandenbranche. We delen het laatste bandennieuws graag met je op bandenblog.
https://www.bandenblog.nl
Top
Bandenblog