You are here
Home > autobanden > De top 5 Concept Banden van de Toekomst

De top 5 Concept Banden van de Toekomst

De top 5 Concept Banden van de Toekomst

Zoals bekend is het Deense Lego de grootste bandenfabrikant ter wereld met een jaarlijkse productie van 318 miljoen banden. LEGO zelf geeft niet veel vrij over de wegligging, tractie, slijtage van het loopvlak of remweg- terecht zullen de Denen vinden dat de productieaantallen voor zichzelf spreken. En zonder regulaties hebben ze een band ontwikkeld die simpelweg eeuwenlang meegaat. Maar hoe zit het met de andere grote autofabrikanten? Hebben die een toekomstvisie voor hun autobanden, en zo ja: wat zijn de conceptbanden die ze hiervoor hebben ontwikkeld?

Hankook Hexonic

Het Zuid-Koreaanse Hankook presenteerde begin december een nieuwe concept band genaamd “Hexonic” op de autosalon van Essen, Duitsland. De “Hexonic” is een intelligente conceptband voor autonome voertuigen. Hankook beschouwt volledig autonome voertuigen als de standaard voor de steden van de toekomst en ontwikkelde een concept band voor shared cars.

De band is gericht op rijcomfort voor passagiers, en die hebben geen feedback of gevoel van de weg nodig. Het loopvlak wordt opgebroken in een reeks zeshoekige modules die kunnen splitsen om nieuwe kanalen voor waterafvoer te creëren. Elke zeshoek heeft ook een Y-vorm in het midden die door het gladde oppervlak heen kan komen om extra grip te creëren. De Hexonic scant en analyseert de weg in realtime met behulp van zeven afzonderlijke sensoren die wegomstandigheden zoals grip, temperatuur en conditie van het wegdek in de gaten houden en past de loopvlakken van de banden hierop aan.

Michelin Vision

Een tijdje terug presenteerde Michelin hun nieuwe Vision-concept. Het is een uit één stuk bestaande wiel-en-band combinatie die volgens Michelin “airless, connected, rechargeable, customizable and organic” is.

De concept-band, of ‘tweel’ (“tweel”= tyre+ wheel) wordt 3D-geprint uit natuurlijke materialen zoals bandenresten, sinaasappelresten, natuurlijk rubber, bamboe, papier, blikjes, hout, elektronisch en plastic afval, hooi en andere gerecyclede materialen. De Vision heeft een architectuur die de natuurlijke cellulaire structuren van koraal nabootst. Het ontwerp is hard in het midden en wordt geleidelijk zachter naar buiten toe. Door deze constructie kan de band nooit klappen of scheuren. Het loopvlak is ontworpen met een minimaal noodzakelijke profieldiepte, wat betekent dat de materialen op de meest efficiënte manier worden gebruikt.

De meest intrigerende functie van de Vision-conceptband is dat het profiel op verzoek gewijzigd kan worden met een 3D-geprint loopvlak volgens de mobiliteitsbehoeften van de bestuurder. Met een mobiele applicatie kunnen chauffeurs een afspraak maken met een 3D-printerstation om het loopvlak van de band te veranderen afhankelijk van de wegomstandigheden en rijbehoeften: zomerbanden voor een dagje naar het strand, winterbanden voor een trip naar de bergen, off-road banden voor een trip over het strand, enzovoorts. Volgens de promotievideo gaat dit net zo vlot als het eten van een ijsco.

De Vision band is ook “connected”: sensoren in de band detecteren wegomstandigheden, onderhoudsvereisten en andere noodzakelijke prestaties die ze aan het voertuig doorgegeven, of aan de mobiliteitssystemen van de intelligente wegen van de toekomst.
Michelin heeft nog geen plannen voor massaproductie, maar de Michelin’s R&D topman Terry Getty schat dat de Tweels over 10 jaar de massaproductiefase kunnen bereiken.

Continental ContiAdapt

De ContiSense en ContiAdapt van Continental zijn op maat gemaakt voor rijden in natte, gladde of droge omstandigheden. De ContiAdapt gebruikt een automatisch systeem dat bandenspanning en velgbreedte varieert om de grootte van het contactvlak van de band aan te passen en te optimaliseren voor de heersende omstandigheden. Hier kun je meer lezen over deze banden.

Goodyear Oxygene

De Oxygene conceptband van bandenfabrikant Goodyear wordt ook 3D-geprint en gebruikt levend mos om vocht van de weg te absorberen, en zet dit via fotosynthese om in zuurstof. De behuizing is van gerecycled rubberpoeder, en in de zijwand groeit het levende mos. Net als de Vision-conceptbanden is Goodyear’s Oxygene ook airless en worden klapbanden dus uitgesloten. Dankzij de open structuur en loopvlak kan de band het vocht en water van het wegdek absorberen en circuleren. Licht bereikt het mos door een transparante laag waar door fotosynthese de koolstofdioxide in zuurstof kan worden omgezet. Door CO² om te zetten in zuurstof, genereert het wiel gelijkstroom, die als krachtbron dient voor de elektronische functies van de band, zoals de kunstmatige intelligentie en sensoren, die met een systeem genaamd LiFi draadloos communiceren met andere auto’s en de voertuiginfrastructuur.

Door middel van dit communicatiesysteem met zichtbaar licht kan de band verbinding maken met The Internet of Things, waardoor gegevensuitwisseling van voertuig-tot-voertuig (V2V) en voertuig-tot-infrastructuur (V2I) mogelijk wordt, wat van cruciaal belang is voor intelligente mobiliteitsbeheersystemen. De band heeft ook een dynamische lichtstrip in de zijwand die van kleur verandert om andere weggebruikers te waarschuwen voor bijzondere verrichtingen, zoals achteruitrijden of remmen.

Goodyear schat dat als elke auto in Parijs deze banden zou hebben, dit jaarlijks zo’n 4000 ton CO² zou verwijderen en 3000 ton zuurstof op zou leveren en zo de kwaliteit van het leven verbeteren.

NASA Superelastic

NASA heeft de ‘super elastische band’ ontwikkeld voor de toekomstige Mars-missie, maar deze airless band kan ook op Aarde gebruikt worden. Deze nieuwste evolutie van de band van gevlochten staaldraad van de Apollo-maanbanden gebruiken de vormgeheugenlegeringen (voornamelijk NiTi- Nikkel-titanium e.d.) als dragende componenten, die een aanzienlijke omkeerbare belasting kunnen ondergaan. Normale elastische materialen (bijvoorbeeld staalveren, composieten, enz.) weerstaan belastingen in de orde van grootte van 0,3 tot 0,5% voordat ze meegeven.

Deze nieuwe vormgeheugenlegeringen kunnen een aanzienlijke omkeerbare belasting ondergaan (tot 10%), wat een super elastische band oplevert die bestand is tegen vervorming zonder permanente schade, terwijl de tractie uitstekend blijft. En ook hier wordt het uitblijven van lekke banden genoemd als reden waardoor de veiligheid van de auto wordt verbeterd. Door dit ontwerp van de band is er ook geen binnenframe meer nodig, waardoor de band / wielconstructie zowel lichter als eenvoudiger wordt. NASA verwacht dat ze bruikbaar zijn als autobanden, offroad, voor militaire voertuigen, zwaar transport, bouw –en landbouwvoertuigen en ook als vliegtuigbanden.

Alle conceptbanden hebben gemeen dat de lichtere materialen, en het overbodig worden van een reservewiel, tot een aanzienlijk gewichts- en daarmee energiebesparing leiden. De geavanceerde technologie zal ook zeker bijdragen aan meer comfort en veiligheid in het verkeer.

Bandenblog.nl
Werkzaam tussen de autobanden, winterbanden, truckbanden en landbouwbanden hebben we altijd nieuwtjes uit de bandenbranche. We delen het laatste bandennieuws graag met je op bandenblog.
https://www.bandenblog.nl
Top
Bandenblog