You are here
Home > autobanden > Alles over de profieldiepte en bandenspanning van autobanden

Alles over de profieldiepte en bandenspanning van autobanden

Veilig de weg op. Er zijn pagina’s over volgeschreven waar je precies op moet letten wanneer je de veiligheid hoog in het vaandel hebt staan, maar er is één punt waar te weinig aandacht aan besteed wordt. De bandenspanning en de profieldiepte van de autobanden zijn namelijk van groot belang. Zij hebben invloed op álle aspecten die op het bandenlabel vermeld staan. Een verkeerde bandenspanning of te ver versleten profieldiepte zorgt ervoor dat het lastig wordt om de auto optimaal op de weg te houden.

Even terug naar dat bandenlabel voordat we verder gaan

We besteden de laatste tijd steeds meer aandacht aan de prestaties van de banden die we kiezen. Zo zuinig mogelijk met de laagste rolweerstand, het laagste geluidsemissieniveau en graag ook nog even optimale grip op nat wegdek wanneer het mogelijk is. Dat doen we hartstikke goed. Je kunt banden wel uitzoeken op de laagste prijs, maar daar kom je altijd op terug wanneer je eenmaal goede banden gehad hebt. De eigenschappen zijn het belangrijkst.

Wat je hier absoluut niet bij vergeten mag, is dat de vermelde prestaties alleen gelden voor de autoband bij de juiste bandenspanning, de goede profieldiepte en optimaal gebruik. Grappig genoeg denken veel mensen dat dit alleen bij de banden het geval is die net uit de fabriek komen. Het tegendeel is waar: gloednieuwe autobanden moeten ingereden worden voordat zij optimaal presteren.

Wat is de juiste bandenspanning nou eigenlijk?

Helaas is dit een vraag waarop we het antwoord schuldig moeten blijven. Er is namelijk geen standaardbandenspanning die correct is. De aangeraden bandenspanning volgens de autofabrikant is overigens altijd terug te vinden. Deze kan in de tankklep staan met een stickertje, aan de binnenzijde van de bestuurdersdeur of in het boekje dat bij het onderhoudsboekje zit.

Weet u niet wat de juiste bandenspanning is en kunt u de standaardgegevens nergens vinden, informeer dan even bij uw bandenspecialist. Die kan u precies vertellen wat de juiste bandenspanning is.

Waarom is dit zo belangrijk?

Een te harde of te zachte band maakt niet optimaal gebruik van het loopvlak. Het gevolg: minder grip op de weg, een hoger brandstofverbruik en/of een veel langere remweg. En dat is niet alles. Een band die niet op de juiste spanning gebruikt wordt, heeft een veel kortere levensduur dan een autoband op de correcte bandenspanning.

En hoe zit het met de profieldiepte van de banden?

In Nederland schrijft de wetgever een minimale profieldiepte voor van 1,6 millimeter. Hebben je banden een profieldiepte die minder is, dan kun je een bekeuring krijgen. Helaas gaat het vanaf dit punt erg vaak mis in Nederland. Want die 1,6 millimeter is in bepaalde omstandigheden levensgevaarlijk.

Vaak wordt aangeraden om winterbanden te vervangen bij een profiel onder de vier millimeter (ook bij het CBR tegenwoordig) en zomerbanden onder de twee millimeter. Dit is een internationaal advies en is eigenlijk helemaal niet zo geschikt voor de Nederlandse wegen. Heb je ooit met zomerbanden met minder dan twee millimeter op de snelweg door een flinke zomerbui gereden, dan begrijp je exact wat we bedoelen.

Daarom raden we aan om zomerbanden eerder te vervangen dan de 1,6 of 2 millimeter. Vaak merk je overigens zelf al snel wanneer de autobanden vervangen moeten worden. De auto reageert trager in het stuur, lijkt omhoog te willen komen bij het rijden in de regen en zakt naar buiten in scherpe bochten? Dan hadden de banden al vervangen moeten zijn.

Is dat waar ik rekening mee moet houden wanneer het gaat om het vervangen van de band?

Nee, het zijn wel de twee meest voorkomende redenen om de band te vervangen. Wanneer de band versleten is – mogelijk door het doorrijden met een verkeerde bandenspanning – dan moet de band vervangen worden. Maar dat zijn niet de enige oorzaken van slijtage of beschadigingen.

Staat jouw auto (of camper) bijzonder lang stil en staan de vier wielen allemaal op de grond, eventueel met een iets te lage bandenspanning? Dan kun je letterlijk een ‘vlakke’ band krijgen. De vorm van de band verandert omdat de band te lang niet gebruikt wordt. Dit worden ook wel vierkante banden genoemd, al is die benaming wat misleidend. Een vierkant wordt het immers nooit.

Denk je dat je dit er wel even uit rijdt? Dat is niet mogelijk. Het is beter om dit zoveel mogelijk te voorkomen door de auto of camper uit de zon weg te zetten, graag zelfs overdekt en met de banden van de grond af. Ja, dat is wat werk, maar het bespaart je wel honderden euro’s.

Stoeprandschade en drempelschade is helaas veel moeilijker om te voorkomen. In het eerste geval is er voornamelijk sprake van wangschade. De zijkant van de band raakt beschadigd door het aantikken van een stoeprand. Vervelend, vooral omdat de standaardbanden niet voorzien zijn van extra wangbescherming. Woon je in de stad en heb je vaker last gehad van stoeprand- of drempelschade, dan kan het zoeken van banden met wangbescherming een goede aanrader zijn.

Net als stoeprandschade is drempelschade ook niet te voorkomen. Het risico erop is alleen aanzienlijk kleiner bij voorzichtig rijden en vaart minderen bij het nemen van drempels. Ook is de juiste bandenspanning een manier om de schade bij deze gevallen te verkleinen.

Aandacht voor de banden is aandacht voor de veiligheid

Besparen op brandstof, veiliger rijden, meer grip tijdens het sturen. Maar ook meer comfort door een betere wegligging en minder geluid in de auto tijdens het rijden. Al deze factoren hebben te maken met dezelfde gemeenschappelijke noemer: aandacht voor de banden die je onder de auto hebt zitten. En eerlijkheid: wanneer de banden vervangen moeten worden, is elke meter die je er nog mee rijdt een risico dat je voor lief neemt.

Bandenblog.nl
Werkzaam tussen de autobanden, winterbanden, truckbanden en landbouwbanden hebben we altijd nieuwtjes uit de bandenbranche. We delen het laatste bandennieuws graag met je op bandenblog.
https://www.bandenblog.nl
Top
Bandenblog