You are here
Home > Winterbanden > Alles over de markeringen op autobanden

Alles over de markeringen op autobanden

bandenmarkeringen bandenblog

Alles over de markeringen op autobanden

bandenmarkeringen

Autobanden zijn essentieel voor het veilig deelnemen aan het verkeer; ze zijn het enige contactpunt tussen auto en de weg – een kritisch contactgebied dat niet groter is dan de palm van je hand. Juist omdat ze zo belangrijk zijn staat de zijwand van de band volgekrabbeld met “hiërogliefen”: regel na regel met cijfers, letters en zelfs pictogrammen. Dit opschrift op het rubber van je autoband is er om twee belangrijke redenen: ten eerste om belangrijke informatie over te brengen, zoals de maat en specificaties van de band, en ten tweede om te bewijzen dat de band de noodzakelijke veiligheidsnormen voldoet. Deze informatie kan behoorlijk verwarrend zijn als je niet weet waar je op moet letten. Met deze handleiding leer je de belangrijkste informatie op je autoband te begrijpen.

Bandenmaat: 195/65 R15

Deze reeks cijfers (195/65 R15 als voorbeeld) geeft de maat van de autoband aan. Dit is belangrijk omdat je ervoor moet zorgen dat alle banden die je op je auto monteert de juiste maat hebben zoals gespecificeerd in je gebruiksaanwijzing. Deze cijfers betekenen het volgende:
195- breedte van de band: dit geeft de breedte van de band aan in millimeters van zijwand tot zijwand.
65- hoogte: dit geeft de hoogte van de zijwand van de band weer, uitgedrukt als een percentage van de bandbreedte. In dit voorbeeld is de bandhoogte 65% van de breedte.
R- constructie van de band: de letter ‘R’ geeft aan dat de autoband een radiaalband is, zoals de meeste tegenwoordig vervaardigde banden. Andere soorten constructies zijn ‘B’ (bias belt) en ‘D’ (diagonaal).
15- diameter van de velg: dit cijfer is in inches en geeft de maat van de velg aan waarop de band moet worden gemonteerd.

Loadindex en snelheidsindex 91H

91- loadindex/belastingsindex: de belastingsindex is een numerieke code, in dit voorbeeld: 91, en dit verwijst naar de maximale belasting die een band kan dragen. De belastingsindex is direct gerelateerd aan een gewicht in kilogram zoals weergegeven in deze tabel. In dit voorbeeld is de belastingsindex van de band 91, dus de maximale belasting die deze kan dragen is 615kg.
H- snelheidsindex: de snelheidsaanduiding wordt weergegeven met een letter, in het voorbeeld ‘H’, en dit geeft de maximale snelheid aan voor een band bij de maximale belasting. Deze classificatie kun je uit deze tabel aflezen. In dit voorbeeld is de snelheid van de band ‘H’, dus de maximale snelheid is 210 km / u.

DOT code banden: E2AE DED 3715

dot code banden

DOT: volgens het Amerikaanse Department of Transportation (DOT) moeten bandenfabrikanten gestandaardiseerde informatie aanbrengen op de zijwanden van alle banden die in de Verenigde Staten worden verkocht. Dit omvat details over de basiskenmerken van de band, de constructie, verschillende capaciteiten (belasting, snelheid, bandenspanning, enz.), Evenals het DOT band identificatienummer. Het DOT-nummer wordt gebruikt voor veiligheidsnorm certificering en ook in geval van een recall door de fabrikant.
E2 AEDED: deze codes geven aan waar en onder welke specificaties de band werd geproduceerd.
3715: deze laatste serie van 4 nummers in de DOT code geven de productiedatum aan, waarbij de eerste twee cijfers de week aangeven en de volgende twee cijfers het jaar. Deze bevindt zich slechts aan één zijde van de band. In dit voorbeeld komt de band uit week 37 van jaar 15. Het wordt aanbevolen om niet met banden te rijden indien ze ouder dan 5 jaar zijn. 10 jaar is de absolute bovengrens indien de band goed opgeslagen en in goede staat is, toch kan dit in veel gevallen tot gevaarlijke situaties leiden en is zeker af te raden.

Runflat banden RFT

Vaak staan de letters RFT op een band afgebeeld; dit is een afkorting voor “Run Flat Tyre”, en dit betekent dat je met de band zonder risico door kunt rijden wanneer de band helemaal leeg is, vermits niet te hard en niet te ver. Ofwel: als je een lekke band hebt hoef je niet meteen aan de kant en een berger te bellen en te blijven wachten in de vrieskou: je kan rustig naar huis of de garage rijden. Hou er rekening mee dat als je een lekke runflat band hebt, er een maximaal km/uur geldt en dit voor een maximaal aantal kilometers kan, daarna zal de band toch kapot gaan en is er een onveilige situatie. Het aantal kilometers kan per type band verschillen.
Fabrikanten gebruiken verschillende markeringen: naast het meest gebruikte RFT (Bridgestone, Firestone & Pirelli) kun je SSR of CSR (Continental), DSST (Dunlop), EMT of ROF (RunOnFlat) (Goodyear), ZP (Michelin) en Ren plat (Yokohama) tegenkomen.

Winterbanden symbool: M+S & Alpine symbool

3pmsf-banden-symbool

“M+S” (modder en sneeuw), of M&S, duidt aan dat de band geschikt is voor modder en sneeuw. Er zijn ook all-season banden en zelfs zomerbanden die gebruikt kunnen worden in modder en sneeuw en de M+S of M&S markering hebben. Dit zie je bijvoorbeeld bij banden voor 4×4 en offroad gebruik. Niet iedere M+S / M&S band is dus ook een echte winterband.
Voor iedereen die in de winter rijdt, en ook erg belangrijk voor de wintersporters onder ons, dat je banden een 3PMSF “drie toppen berg sneeuwvlokje” symbool heeft. Dit symbool geeft aan dat de banden positief uit de winterbandtest zijn gekomen. Er zijn dus winterbanden die M+S / M&S markering hebben maar geen 3PMSF. Tegenwoordig hebben bijna alle winterbanden dit 3PMSF symbool. Er zijn ook all season banden die positief uit de winterbandentest gekomen zijn en het 3PMSF symbool dragen. In landen waar winterbanden verplicht zijn, wordt erop gelet of je banden 3PMSF symbool hebben. Dit is een verplichting! Want voor remmen met zomerbanden, dus zonder 3PMSF, in echt winterweer met een snelheid van 50 km/h heb je 65 meter nodig. Een meer dan dubbel zo lange remweg dan de benodigde 30 meter met winterbanden!

Tot slot kun je ook nog markeringen tegenkomen die aangeven of de band versterkt is, zoals Extra Load (XL) en Reinforced (Reinf). De zijkant van de band, of ook wel de “wang” genoemd, is dan steviger waardoor de band een zwaardere last kan dragen. Dit is niet hetzelfde als een runflat band, een XL of Reinforced band kan nooit het gewicht van het complete voertuig dragen indien er geen lucht in de band zit.

Afhankelijk van je autogebruik staat er dus eigenlijk altijd wel informatie op de autoband die belangrijk voor je is, hetzij omdat je in slecht weer rijdt, of vaak met meerdere mensen met bagage, of (te) hard. Dus doe je voordeel met deze korte handleiding en controleer of je banden goed combineren met jouw autogebruik!

Bandenblog.nl
Werkzaam tussen de autobanden, winterbanden, truckbanden en landbouwbanden hebben we altijd nieuwtjes uit de bandenbranche. We delen het laatste bandennieuws graag met je op bandenblog.
https://www.bandenblog.nl

Geef een reactie

Top

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten