You are here
Home > autobanden > Michelin CrossClimate de nieuwe standaard?

Michelin CrossClimate de nieuwe standaard?

Michelin-Cross Climate +

Kan het zijn dat de Michelin CrossClimate de nieuwe standaard wordt voor autobanden?

Zomerbanden en winterbanden, vroeger hadden we maar 1 soort banden, gewoon autobanden.

Dat is iets wat je met name oudere mensen vaak hoort zeggen over de zomerbanden en winterbanden. Als een listig trucje van de bandenindustrie om meer geld te verdienen doordat mensen nu 2 keer per jaar hun banden moesten wisselen bovenop de wissel voor wanneer de banden versleten waren. Het tegendeel is echter waar, zomerbanden zijn steeds specifieker gemaakt voor de zomer en winterbanden specifiek voor de winter. Wanneer je kijkt naar het profiel van een zomerband en die van een winterband zien ze er ook totaal anders uit.

winterbanden
foto: flickr: Oregon Department of Transportation

De zomerband heeft veel verticale groeven zodat het water er makkelijk doorheen gaat, de winterband heeft een complex bandenprofiel van kleine lijntjes en grove blokken waardoor grip zelfs in sneeuw of op ijs gegarandeerd is. Altijd zijn er all season banden naast blijven bestaan, banden geschikt voor zowel zomer als winter, toch was dit vaak niet ideaal en moest er zowel zomers als ‘s winters ingeleverd worden op rijeigenschappen. Hierin lijkt de Michelin CrossClimate een verandering te brengen.

Michelin CrossClimate een succesverhaal

Zoals Michelin zelf zegt over de CrossClimate; het is geen all season band, het combineert de zomerband en de winterband. Met andere woorden, de Fransen zetten hiermee een compleet nieuw genre banden neer. Dat ze vertrouwen hadden in de band werd al aangegeven met het feit dat de band in 23 maten uitgebracht werd, variërend van 15-17 inch en hiermee 70% van alle vraag naar banden kon vervullen. Maar nu 5 maanden na de lancering er al meer dan 30% over de verkoopdoelstelling heen gegaan is, zet Michelin de volgende stap met de CrossClimate. Het matenpakket gaat aangevuld worden met 14 verschillende bandenmaten. Zo komt de 175/65 R14 maar erbij, een populaire maat voor kleine auto’s zoals de Renault Twingo en gaan ze verder dan 17 inch, er komt een 245/45 R18 voor de Audi A6. Bovendien komen er 5 maten voor SUV’s bij.

De volgende twee stappen die Michelin met deze band gaat maken zijn ook al bekend. Zo zijn ze druk bezig met OE certificering waardoor de band standaard onder nieuwe auto’s van bepaalde merken gemonteerd kan worden en wordt er een variant voor bedrijfswagens gemaakt. Ook leasebedrijven zijn geïnteresseerd om met deze autoband af te zijn van de prijzige en tijdrovende bandenwissel. Kortom het succesverhaal van de Michelin CrossClimate is nog lang niet afgelopen en het zou zomaar kunnen zijn dat deze band erg veel gaat betekenen in de bandenindustrie.

zomerband
photo: flickr: highwaysengland

Bestaan er straks nog zomerbanden en winterbanden?

De vraag die je jezelf zult stellen; als deze band dan zo perfect is in alle omstandigheden, gaan we dan niet terug naar een situatie waarbij er geen zomerbanden en winterbanden meer bestaan? In theorie zou het kunnen, zeker wanneer de leasemaatschappijen massaal overstappen en de banden onder nieuwe auto’s gemonteerd worden. Mensen raken dan gewend aan deze band en ook andere fabrikanten zullen een vergelijkbare band ontwikkelen om van deze nieuwe markt een graantje mee te pikken. In landen met gematigde winters zal de Michelin CrossClimate populairder zijn dan in landen met extreme winters, hier zullen mensen toch sneller voor een winterband kiezen. Of de bandenhandelaren blij zijn met deze ontwikkelingen is een andere vraag, de bandenwissel is 2 keer per jaar een drukke tijd waar met de Michelin CrossClimate ineens een einde aan gekomen lijkt te zijn.

Bandenblog.nl
Werkzaam tussen de autobanden, winterbanden, truckbanden en landbouwbanden hebben we altijd nieuwtjes uit de bandenbranche. We delen het laatste bandennieuws graag met je op bandenblog.
https://www.bandenblog.nl
Top
Bandenblog